hey searching 4 wat?wc

Hey,searching for what ??. WELCOME!!...

last seen•oןןǝɔ ɟɐɹʎsɐ•

Wednesday, 7 June 2017

Doa tanpa idea?

SALAM RAMADHAN YG KE ..HMM

DAHSYATNYA DOA SEBELUM BERBUKA PUASA

Ada suatu waktu yang mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, yaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur

Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya atau tahu tapi mengabaikannya.

Di Mekkah dan  Madinah, satu jam sebelum azan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia mau pun akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan, sampai-sampai air mata mereka mengalir deras

Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin ialah dengan menyibukkan diri pada waktu yang sangat mustajab ini dengan cara sibuk bersiap utk berbuka  menjelang azan maghrib  kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu... atau dzahaba zhoma'u padahal hanya mencakupi maknanya berupa  ucapan syukur sahaja.

Nabi SAW :

“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak” (HR Ibnu Majah)

Ketika kita sibuk-sibuk menyediakan juadah berbuka pastikan kita spare sedikit masa, sekitar 3-5 minit sebelum masuk waktu berbuka, untuk menadah tangan berdoa kepada Allah SWT.

Ayuh kita amalkan doa ringkas ini setiap kali kita berbuka puasa

Cadangan doa ini sebagai panduan sahaja..... boleh diubah mengikut hajat masing

Cadangan doa ketika  berbuka puasa

1. Bertambah iman
2. Sihat tubuh badan
3. Mati yang baik.
4. Murah rezeki.
5. Anak soleh.
6. Keluarga bahagia.
7. Rahmat Allah.
8. Jauh azab kubur.
9. Lapang dada.
10. Kekalkan iman.
11. Ampunkan dosa.
12. Anak2 berjaya.
13. Perniagaan yg diberkati.
14. Jauhi segala penyakit.
15. Ibadat diterima.
16. Mudah segala urusan.
17. Diterima taubat.
18. Lapangkan kubur.
19. Mudah bayar hutang.
20. Lailatulqadar.
21. Syafaat Nabi SAW.
22. Syurga Firdaus.
23. Jauhi neraka.
24. Terima kitab tgn kanan.
25. Selamat meniti Sirat.
26. Selamat fitnah Dajal.
27. Ketenangan hati.
28. Doa ibubapa.
29. Keluarga yg dirikan solat.
30. Diterima puasa Ramadhan

Semoga memberi manfaat buat semua.
SILA SHARE DAN SEBARKAN

Wednesday, 16 November 2016

Exam nak dekat kan..

Tips utk plajar..

1.mandi wktu pg antara pukul 1pg - 6pg. Pada waktu ini,sangat bagus mandi,kerana ia akan mengurangkan lemak dlm badan.

2.jika bangun pukul 4 dan ke atas,jangan lagi tidur selepas itu,kerana jika tidur semula,akan melemahkn badan.

3.sarapan antara pukul 7pg - 7:30pg. Bagus sarapan pada waktu ini kerana ia akan meningkatkan kadar metabolisme dlm badan.

4.datang ke kelas seeloknya 10 minit awal atau lebih awal,kerana ia adalah adab, dan mungkin ada keberkatan di situ.

5.makan tengahari dengan kadar biasa, selepas setengah jam,tidur seketika 10-15 minit, kemudian basahkan kepala untuk kembali segar.

6.lakukan aktiviti fizikal selepas asar,kerana waktu ini tidak sesuai untuk belajar. Jadi,gunakannya untuk sebarang aktiviti fizikal.

7.mandi malam lebih kurang antara pukul 6ptg - 6:30ptg.jangan beriadah terlalu lama,kerana ia akan meletihkan badan pada waktu malam.

8.luangkan masa maghrib-isya` kepada Allah,kerana waktu ini adalah waktu tenangkan minda dengan terapi.

9.mula study lepas isya`. Hanya ambil masa 30 minit untuk satu subjek, seterusnya subjek lain, sampai cukup 2 atau 2.30 jam untuk setiap malam.

10.tidur awal,lebih kurang pukul 11atau 11:30 mlm. Kerana pada waktu ini,hormon dalam badan perlukan rehat untuk memproses badan dengan baik.

11.jangan lupa bertahajud dan qiamullail,kerana inilah ikatan yang kukuh antara hamba dan Penciptanya.

#wallahu'alam moga bermanfaat
Comment org tgh final
*buat je pass year y dah pernah buatx3.kompem quiz test sapu
*duk library 10pagi smpai 6petang.fokus latihan.pyq.
*mandi sebut formula
*buat soalan sendiri tambahan klu ad yg x tanya
*bngun subuh trus hafal formula

Friday, 23 September 2016

huru hara yang dibawa oleh dajjal

     Dajjal keluar nanti bawak perempuan lawa2 mcm bidadari syurga.. telanjang bogeyy tau..
dajjal merupakan seorang manusia, yang telah ditangguhkan ajalnya. dia diberi kelebihan oleh Allah untuk menguji keimanan manusia... makanan orang-orang beriman ketika dajjal keluar nanti hanyalah tasbih (SubhanAllah), tahmid (Alhamdulillah), tahlil (La Ilaha Ilallah) dan takbir (Allahu Akbar).
sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, kenyangkah?"
"tidak. manusia akhir zaman berzikir hanya sebagai cara untuk terus bersabar dengan lapar."
kita kena berpuasa sunat selalu sebab waktu dajjal keluar nanti, kita boleh bertahan dengannya kerana dia memonopoli semua makanan atas muka bumi.
antara kelebihan-kelebihan yang Allah bagi dekat dajjal:
- boleh menyuburkan tanaman.
- boleh turunkan hujan.
- menghidupkan yang sudah mati.
macam mana dajjal nak keliling dunia cuma dalam masa 40 hari? Sempat ke?
"pergerakan dajjal itu bagaikan hujan yang ditiup angin. sangat laju!" dajjal akan menjadi ketua dekat dunia ni. semua pemerintahan nanti akan berada di bawahnya. bila dia dah kuasai semua, dia akan mengaku yang dia tuhan.
nanti, dajjal akan suruh semua orang mengaku yang dia tu tuhan. siapa yang mengaku, akan jatuh kafir, tapi dapat kemewahan dunia. siapa tak mengaku, derita.
hari pertama dajjal dekat dunia = setahun.
Hari ke 2 = sebulan.
Hari ke 3 = seminggu.
Hari ke 4 sampai hari ke 40 = hari-hari biasa.
dajjal ni penipu besar. antara pengikutnya yang ramai adalah dikalangan kaum wanita dan kanak-kanak, kerana mereka mudah terpedaya.
sabda Nabi SAW; ketika dajjal keluar, ikatlah anak dan isterimu di tiang pada rumah. Ini untuk mengelakkan mereka keluar dan terpedaya dengannya.."jika dajjal keluar ketika aku masih hidup, aku akan bersama-sama dengan kamu semua untuk menentangnya."
- Nabi Muhammad SAW -
dajjal akan menghidupkan semula mak kita yang dah meninggal untuk meyakinkan kita yang dia tu tuhan. sedangkan yang hidup itu hanyalah jelmaan syaitan!
"jika kamu berjumpa dengan dajjal, bacakanlah 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi."
- Nabi Muhammad SAW -
Nabi dah berpesan. Jom amalkan!
semua pelusuk dunia akan diterokai oleh dajjal, kecuali 2 tempat sahaja iaitu Makkah dan Madinah kerana dikawal ketat oleh Malaikat.
waktu dajjal keluar nanti, masing-masing kena lindungi diri sendiri. tak ada siapa boleh menolong waktu tu sekalipun seorang ibu nak tolong anaknya.
"kalau kita menyorok dalam air, selamat tak dari dajjal?"
Kata Syeikh Zainul Asri, penguasaan dajjal tu di darat, laut dan udara.
tak boleh lari. "dajjal takut dengan azan. Kalau dia buat benteng, dan waktu tu tengah azan, akan musnah benteng dia tu."
- Syeikh Zainul Asri -
dajjal akan buta matanya dan akan muncul perkataan 'Kaf, Fa dan Ra' dekat dahi dia setelah dia mengaku yang dia adalah tuhan.
dajjal akan keluar bawa neraka dan syurga. neraka yang dimaksudkan adalah kesengsaraan dan syurga adalah kebahagiaan. neraka dajjal sebenarnya adalah syurga dan syurga dajjal adalah hakikatnya neraka.
dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. selepas dajjal berjaya tawan dunia selama 40 hari setelah dia keluar nanti. amalkan 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir surah al Kahfi, maka kamu akan terselamat daripada fitnah dajjal. ni hadis Nabi SAW.
sabda Nabi SAW; "Hafal 10 ayat pertama daripada surah al Kahfi, maka kamu akan selamat daripada Dajjal."
"yang paling aku takut melanda umatku di akhir zaman ialah huru hara yang dibawa oleh dajjal."
- Nabi Muhammad SAW -

orang yang malas nak ambil tahu pasal dajjal ni, mereka tak tahu betapa hebatnya huru hara yang akan dibawa oleh dajjal nanti. Allahhualam"
Harap Disebarkan.

bukan susah pon ...sebarkan kawan2

Wednesday, 20 July 2016

nak quit or xnak je

Alhamdulillah. Cuka epal terbukti dapat menghilangkan ketagihan merokok!

Tips Berhenti Merokok

~ Melazimi minum cuka epal. InsyaAllah dalam masa 3 minggu (atau lebih awal), perokok akan mula hilang ketagihan pada rokok. Bau rokok pun taknak.

Minum bleh kumur pun bleh ..mcm guna listerine .. Klau minum yg terbaik amik 3 sudu cuka epal campur dgn segelas air suam ..insyaAllah penawar kpd beberapa pnyakit .

Cuka epal harga dia klau xsilap around rm20-30 , ada yg hrga lbih dri tu  .. Bleh beli di kdai jamu , di giant ,tesco dll ..Cara guna : klau nk minum seeloknya tuang 3 sudu cuka epal dlm segelas air suam .. Jgn bnyk nnti masam sgt .. Ckup 3 sudu ..amalkan pagi dan petang insyaAllah... Sebaiknya disudahi selepas itu dgn meminum satu sudu madu .

Klau bg perokok , utk hilangkan loya : berkumur guna cuka epal sekurang2nya 2 kali sehari ( sperti listerine ) , kumur dlm 30saat-1minit kmudian ludah @buang ... Jika diamal bleh menyegarkan nafas , mngharumkan mulut dan mengalihkan bau rokok kpd loya ..insyaAllah .

Dr. KT

Doa terbaik

Dari Ustaz Hasbi

_*BISMILLAHIRAHMANIRAHIM*_

_*YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM YA RAZZAK YA MUTAKABBIR*_

_*ALLAHUMASOLLIALAA MUHAMMADWAALAALIMUHAMMAD*_

_*AKU MEMOHON KEAMPUNAN DARI MU YA ALLAH DI ATAS DOSA DOSA YG TELAH AKU LAKUKAN DENGAN SEDAR,TANPA SEDAR*_

_*AKU MOHON AGAR TERIMA IBADAHKU SEPANJANG HIDUPKU,JADIKAN AKU MUSLIM SEJATI,BERIMAN,TAQWA SERTA TAAT PADA PERINTAHMU*_

_*AKU MOHON AGAR ENGKAU JAUHKAN AKU DARI SIFAT2 JAHIL,SOMBONG,TAKBUR,RIAK,BERMEGAH MEGAH DLM PERBUATAN IBADAT SERTA KEBAJIKAN..JADIKAN AKU SEORANG YG BAIK,CERDIK & HEBAT DI DUNIA AKHIRAT*_

_*BERIKANLAH AKU PELUANG2 KEJAYAAN DUNIA SERTA AKHIRAT SETIAP KETIKA & MASA AGAR DUNIAWI INI DPT AKU BERIKAN AGIHAN KEKAYAAN KEPADA ASNAF / FAKIR DAN TIDAK PUTUS PUTUS KEKAYAAN KURNIAAN DARI MU YA ALLAH*_

_*JAUHKANLAH AKU SAMA SEKALI KEPAPAAN,KEMISKINAN,MEMINTA MINTA SESAMA MAKHLUK..BERIKANLAH AKU REZEKI KEWANGAN,HARTA DUNIAWI YG MELIMPAH LIMPAH,KESIHATAN,PANJANG UMUR,BERSAHABAT DGN ORANG2 ALIM,IKHLAS & MENCINTAI MU YA ALLAH & PARA2 RASUL/NABI*_

_*KURNIAKAN DARJAT YANG TINGGI KEPADA ORANG YANG TELAH MENCETUSKAN & MENYEBARKAN DOA INI..BERIKAN DIA KEKAYAAN DUNIAWI UTK KEMUDAHANYA BERIBADAT SERTA BERIKAN KELUARGANYA BAHAGIA YANG TERTINGGI...MURAHKAN REZEKI MEREKA,PANJANGKAN USIA SERTA SELAMAT DARI SEGALA MARABAHAYA,ANAK2 ISTERI2NYA MENJADI ORANG2 BAIK,PANDAI HEBAT ETIKA SERTA BUDI BAHASA SANTUNAN SOLEH SOLEHAH NILAI TERTINGGI ...KURNIAKAN DIA SYURGA FIRDAUS,DPT MELIHAT ALLAH DIJANNAH...*_

_*YA ALLAH..TERIMALAH DOAKU INI DENGAN SEBENAR BENAR PENERIMAAN & KEMAKBULAN SERTA JADIKANLAH IA DOA YANG DIANGKAT SEGERA & HANYA ENGKAU SAHAJA TUHAN YANG KAMI SEMBAH,KAMI TAAT,KAMI MOHON DARI DUNIA SAMPAI AKHIRAT...*_

*AMIIINN AMIINN AMIINN*
*YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM...*

*sebarkan walaupun satu ayat..*

*INSYAALLAH...*✅

Tuesday, 7 June 2016

KITA TAHU TAPI KITA TAK PEDULI


▶ Kita mengetahui, solat secara berjemaah itu adalah sunnah, mendapat lebih 27 darjat lebih berbanding solat bersendirian. Tetapi ruginya kita masih tidak mampu untuk berjemaah di masjid atau surau.

▶ Kita mengetahui, bahawa ucapan "Subhaanallaahi wa bihamdihi" sebanyak 100 kali dalam sehari akan menghapuskan dosa-dosa kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak hari kita yang berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

▶Kita mengetahui, bahawa pahala dua rakaat Dhuha setara dengan pahala 360 sedekah, akan tetapi sayang, hari berganti hari tanpa kita melakukan solat Dhuha.

▶ Kita mengetahui, bahawa orang yang berpuasa sunnah kerana Allah satu hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tetapi sayang, kita tidak mahu menahan lapar.

▶Kita mengetahui, bahawa siapa yang menjenguk orang sakit akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yang memintakan ampun untuknya. Tetapi sayang, kita belum juga menjenguk satu orang sakit pun minggu ini.

▶Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu membangun masjid kerana Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di syurga. Tetapi sayang, kita tidak tergerak untuk membantu pembangunan masjid walaupun hanya dengan beberapa ringgit.

▶Kita mengetahui, bahawa siapa yang membantu ibu tunggal dan anak yatimnya, pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yang berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yang solat sepanjang malam tanpa tidur. Tetapi sayang, sampai saat ini kita tidak berniat membantu seorang pun anak yatim.

▶Kita mengetahui, bahawa orang yang membaca satu huruf dari Al-Qur'an, baginya sepuluh kebaikan dan satu kebaikan akan di lipatgandakan sepuluh kali. Tetapi sayang, kita tidak pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur'an dalam jadual harian kita.

▶ Kita mengetahui, bahawa haji yang mabrur, tidak ada pahala baginya kecuali syurga, dan akan diampuni dosa-dosanya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tetapi sayang, kita tidak bersemangat untuk melaksanakannya, padahal kita mampu melaksanakannya.

▶Kita mengetahui, bahawa orang mukmin yang paling mulia adalah yang yang paling banyak solat malam, dan bahawasanya Rasulullah SAW dan para sahabatnya tidak pernah meremehkan solat malam ditengah segala kesibukan dan jihad mereka. Tetapi sayang kita terlalu meremehkan solat malam.

▶Kita mengetahui, bahawa hari kiamat pasti terjadi, tanpa ada keraguan, dan pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yang ada di dalam kubur. Tetapi sayang, kita tidak pernah mempersiapkan diri untuk hari itu.

▶Kita sering menyaksikan orang-orang yang meninggal mendahului kita. Tetapi sayang, kita selalu hanyut dengan senda gurau dan permainan dunia seakan kita mendapat jaminan hidup selamanya..

bulan rAMADHAN pasti guna pakai

NIAT PUASA ESOK HARI:
Nawaitu souma ghodin 'an adaa'i, fardhi syahri ramadhaana hadzihissanati lillahi ta'ala

Maksud: Sahaja aku puasa esok hari fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta'ala.

NIAT PUASA SEBULAN:
Nawaitu souma syahri ramadhaana kullihi lillahi ta'ala

Maksud: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan seluruhnya kerana Allah Ta'ala.


DOA BERBUKA PUASA:
Allahumma laka shumtu wa bika amantu wa‘alaa rizqika afthartu birahmatika yaa arhamarroohimiin.

Maksud: Ya Allah keranaMu aku berpuasa dan kepadaMu aku beriman dan di atas rezekiMu aku berbuka; Dengan RahmatMu wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


DOA SELEPAS BERBUKA PUASA:
Allahumma laka shumtu wa bika a-mantu wa'alaa rizqika afthartu dzahabazh zhama-u wabtalatil 'uruuqu Allahumma inni as-aluka antaghfirali birahmatikal lati wasi'at kulla syaiin.

Maksud: Ya Allah kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah, aku minta diampuni dosaku  dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.


NIAT SAHUR:
Nawaitu bi ikli azatmi sunnatan shahuri berkat lill hitaala

Allahu-mma barik li-y fiy maa razaqta-ni, wa qiynn-yad zaaba-aln-naari.

Maksud: Ya Allah, Engkau berkatilah untukku, didalam apa saja yang Engkau telah merezekikanku dan Engkau hindarkanlah dariku azab sang neraka.